Deze lijn wordt gemaakt van hetzelfde materiaal als de schoenen, Croslite. Het
materiaal wordt gemengd met katoen en verwerkt in kleding voor mannen en
kinderen. Vanaf oktober moet de kleding in Amerikaanse winkels liggen.
Of je ervan houdt of niet, Crocs zijn moeilijk te missen. De felgekleurde
kruising tussen de klomp en een waterschoen duikt overal op. Gebruikers
zweren bij het comfort, de lichtheid en het masserende voetbed.
Maar de Croc is meer. Het foeilelijke schoeisel is uitgegroeid tot een
ware mode hype. Bekendheden in binnen- en buitenland lopen ermee weg.
Internationaal zijn George Bush, Jack Nicholson en Cameron Diaz ermee
gespot. In Nederland mag Crocs Ruud de Wild, Gerard Joling, Gorden en Dinand
Woesthoff van Kane tot zijn fans rekenen. Crocs Benelux kreeg zelfs een mail
van Ellen ten Damme, om het bedrijf te complimenteren met het product.
Sinds 2005 is de Croc in Nederland te koop, en sindsdien ging het hard, heel
hard. In april 2006 waren er 500 verkooppunten in de Benelux, nu zijn dat er
1100. Het merk opende dit jaar eigen winkels in Maastricht, Amsterdam,
Nijmegen en Den Haag. Om een goede distributie van de schoenen te kunnen
garanderen heeft Crocs het afgelopen half jaar een dealerstop ingesteld.
Maar het in Amerika gevestigde bedrijf denkt verder dan de rage die nu
aan de gang is. Door middel van continue uitbreidingen van het assortiment,
er zijn inmiddels meer dan dertig modellen, hoopt het bedrijf de hype te
overleven.
De ontstaansgeschiedenis van Crocs is een ongekend succesverhaal. Van een
bedrijfje gerund door drie vrienden met 1.500 verkochte schoenen en 24
duizend dollar aan omzet in 2002, naar een beursgenoteerd bedrijf dat 224
miljoen dollar omzette in de eerste helft van 2007. Crocs zijn nu in meer
dan tachtig landen te koop.
Hoe begon het? Drie vrienden uit Boulder Colorado, Scott Seamans, George
Boedecker en Lyndon Hansen gingen op een vistripje in het Caraïbisch gebied.
Een van de drie had een vrij opvallende klomp aan van het Canadese merk Foam
Creations. Alledrie waren ze zo onder de indruk van de unieke eigenschappen
van het materiaal dat ze besloten de Amerikaanse licentie te kopen.
Het eerste dat de drie deden was de naam veranderen van Foam Creations naar
Crocs. Ze kwamen op deze naam omdat krokodillen zowel op land als in het
water goed functioneren, lang leven en geen natuurlijke vijanden hebben. Ook
lijkt de schoen van de zijkant op een krokodillensnuit.
De Crocs werden gelanceerd op de botenshow in Fort Lauderdale in 2002.
Vandaar werden de schoenen een hit onder bootliefhebbers, tuiniers en
verplegend personeel, vooral via mond tot mond reclame. Later gingen steeds
meer mensen op de schoenen lopen uit mode overwegingen.
Voor de verovering van Europa werd dezelfde strategie gekozen: "We hebben
het hier via ziekenhuizen en de hippe en trendy scene geïntroduceerd. Via de
ziekenhuizen en de bladen hebben we het verplegend personeel benaderd. Voor
hun was de boodschap dat het de meest comfortabele schoen ooit was. Om de
hippe scene enthousiast te maken, hebben we de schoen naar verschillende
Nederlandse bekendheden gestuurd, die gingen erop lopen. En nee, ik vertel
niet aan wie," vertelt Lucas van Zandvoort, managing director van Crocs
Benelux.
Het eerste jaar waren in Nederland alleen het bekendste model, de Cayman en de
kinderschoen te koop. In juni 2006 is het assortiment uitgebreid. Er zijn nu
Crocs te koop met klittenband, in laarsvorm, met veters, met een vachtje en
nog veel meer.
En Crocs heeft nog meer in petto. Eind dit jaar komt de lijn YOU by
Crocs uit. Dit is een dure dameslijn met leren schoenen waarvan je volgens
Zandvoort "niet ziet dat het Crocs zijn." De schoenen en laarzen
zijn uitgevoerd in leer en schapenvacht en zullen tussen de 150 en 300 euro
gaan kosten.
Maar ook in de Crocs is nog oneindig veel variatie mogelijk: Door licenties
komen er ook nog Disney, Spongebob en Batman crocs uit. Amerikaanse
universiteiten bieden studenten Crocs aan met hun eigen logo en ook voor
mannen komen er normale schoenen aan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl